Nieuw item

Renske vertelt, Verpleegkundige in de wijk

Algemeen
1 February 2021

‘ZuidZorg is een fijne plek om te werken. Wat mij aanspreekt is de visie op positieve gezondheid.’

Renske Antonis (32) uit Bergeijk, is Verpleegkundige in de wijk bij Team Valkenswaard, regio ZuidZorg West. We drinken een kopje koffie met haar en zij vertelt:

'Hoe ik bij ZuidZorg terecht ben gekomen? Tegen een vriendin zei ik dat ik wat anders wilde en geen idee had wat dan. Ik werkte toen in de gehandicaptenzorg. Zij was wijkverpleegkundige bij ZuidZorg. Ze attendeerde me op het JobCafé van ZuidZorg waar je kon snuffelen aan het werk en al je vragen kunt stellen. Ik ben gegaan, mijn puzzel viel op z’n plek, heb gesolliciteerd en ben aangenomen. 

ZuidZorg is een fijne plek om te werken. Wat mij aanspreekt is haar visie op positieve gezondheid. Er wordt niet alleen gekeken naar wat voor zorg iemand nodig heeft, we brengen iemands totale leven in kaart. Wat is zijn/haar kwaliteit van leven? Wat zijn zijn/haar activiteiten? Wat is de gezondheidstoestand? Hoe staat het met zijn/haar welzijn? Heeft de cliënt sociale contacten en hoe is de band met familie? Als bijvoorbeeld iemand erg ziek is, maar genoeg sociale contacten heeft, is dat draaglijker dan dat iemand wat minder ziek is en erg eenzaam. Door al deze aspecten mee te nemen, kun je veel beter beoordelen wat iemand echt nodig heeft.  

Diversiteit maakt het werk zo leuk

Veel mensen denken helaas dat we heel solistisch werken en vooral mensen wassen en steunkousen aantrekken. Niets is minder waar. Meestal ben je wel alleen bij de cliënt maar je hebt veel contact met je teamleden. We overleggen vaak over casussen en helpen elkaar dan hoe we de cliënt het beste van zorg kunnen voorzien. En natuurlijk moeten we ook mensen wassen en steunkousen aantrekken maar de zorg is complexer en interessanter dan alleen dat. Die diversiteit maakt het juist zo leuk. 

Toen corona ons land bereikte, heeft ZuidZorg snel gehandeld. Hierdoor was het wel even hectisch, maar er werd (en wordt) goed gezorgd voor de medewerkers. De richtlijnen werden snel vertaald naar de praktijk en er waren snel beschermingsmiddelen. Goede communicatie was cruciaal en die was er ook. Het was duidelijk wat we moesten doen. 

Ook de communicatie richting de cliënten is belangrijk. Gelukkig is er veel begrip dat de maatregelen, zoals de niet medisch noodzakelijke zorg afbouwen, in ieders belang zijn. En je ziet ook mooie dingen gebeuren. De jongere buurvrouw (die ook alleen was), die kookt voor een cliënt en dat ze voortaan ook samen eten omdat het zo gezellig is. Door het afbouwen hdebben we meer tijd om vaker te bellen of langs te gaan en via het raam te vragen hoe het gaay, hoe hij/zij zich voelt en of het allemaal lukt.

De zorg staat nooit stil. En door alle ontwikkelingen wordt het alleen maar leuker. Als ik ergens geen spijt van heb, dan is het wel dat ik toen naar dat JobCafé ben gegaan.'

ZuidZorg uses cookies to remember certain preferences and align jobs interests.Learn more.
Close